Powódź 2024 – Sprawdź czy jesteś odcięty od usług kurierskich?
Obecna sytuacja pogodowa w zachodniej i południowej Polsce stawia przed nami poważne wyzwania. Ulewne deszcze, które trwają od kilku dni, doprowadziły do podtopień i powodzi, szczególnie dotykając województwa dolnośląskie, opolskie i lubuskie. Tereny te zostały odcięte od wielu usług, w tym również kurierskich. Jakie obszary zostały najbardziej poszkodowane i jakie są tego konsekwencje dla dostaw paczek?
Jak powódź wpłynęła na transport i dostawy?
Powodzie, które nawiedziły Polskę we wrześniu 2024 roku, sprawiły, że wiele miejscowości zostało dosłownie zalanych, a infrastruktura drogowa w wielu rejonach uległa zniszczeniu lub została poważnie uszkodzona. Kurtynowe deszcze doprowadziły do nagromadzenia wód na nizinach i w dolinach rzek, gdzie poziom wód przekroczył stany alarmowe.
Obecnie najtrudniejsza sytuacja panuje w województwach:
Dolnośląskim, zwłaszcza w rejonach przygranicznych z Czechami i Niemcami.
Opolskim, gdzie rzeka Odra w kilku miejscach wystąpiła z brzegów.
Lubuskim, gdzie powodzie objęły wiele obszarów wiejskich oraz lokalne drogi i mosty.
W obliczu tych trudności wiele firm kurierskich musiało tymczasowo wstrzymać swoje usługi na tych terenach. Co to oznacza dla klientów?
Największe firmy zawieszają dostawy
Zarówno nadawcy, jak i odbiorcy paczek z terenów objętych powodziami muszą liczyć się z opóźnieniami. Paczki skierowane do zalanych miejscowości zostaną zatrzymane w centrach logistycznych, a nowe zamówienia na te tereny nie będą realizowane, dopóki sytuacja się nie ustabilizuje.
Jakie firmy kurierskie zawiesiły dostawy?
Poniżej przedstawiamy listę firm kurierskich, które z powodu powodzi wstrzymały swoje usługi w poszczególnych regionach:
GLS
Firma GLS ogłosiła, że wstrzymuje obsługę przesyłek w wielu kodach pocztowych na terenie województw dolnośląskiego, opolskiego i lubuskiego. Pełna lista kodów pocztowych objętych wstrzymaniem usług to:
Dolnośląskie: 57-215, 57-222, 57-223, 57-241, 57-230, 57-242, 57-240, 57-250, 57-251, 57-255, 57-256, 57-257, 57-262, 57-273, 57-300, 57-301, 57-302, 57-303, 57-304, 57-440, 57-312, 57-313, 57-314, 57-315, 57-320, 57-330, 57-310, 57-311, 57-340, 57-343, 57-350, 57-351, 57-353, 57-360, 57-511, 57-541, 57-361, 57-362, 57-400, 57-401, 57-402, 57-403, 57-408, 57-409, 57-410, 57-322, 57-411, 57-420, 57-430, 57-431, 57-432, 57-441, 57-442, 57-450, 57-451, 57-500, 57-501, 57-512, 57-514, 57-516, 57-517, 57-520, 57-521, 57-513, 57-515, 57-522, 57-530, 57-540, 57-550, 58-320, 58-340, 58-500, 58-501, 58-502, 58-503, 58-504, 58-505, 58-506, 58-507, 58-508, 58-510, 58-512, 58-513, 58-514, 58-515, 58-516, 58-517, 58-518, 58-520, 58-521, 58-522, 58-530, 58-531, 58-532, 58-533, 58-534, 58-535, 58-536, 58-537, 58-540, 58-550, 58-560, 58-561, 58-562, 58-563, 58-564, 58-570, 58-571, 58-572, 58-573, 58-575, 58-576, 58-577, 58-578, 58-580, 58-585, 58-588, 58-850, 59-520, 59-523, 59-610, 59-612, 59-613, 59-614, 59-616, 59-620, 59-622, 59-623, 59-624, 59-630, 59-812, 59-813, 59-814, 59-816, 59-820, 59-850, 59-851, 59-852, 59-860, 59-865, 59-870, 59-913, 59-914, 59-915, 59-916, 59-920, 59-921, 59-922, 59-970, 59-975, 58-407, 58-408, 58-410, 58-420, 58-421, 58-422, 58-423, 58-424, 58-425, 59-421, 58-170, 58-172, 58-173, 58-376, 58-377, 58-312, 58-373, 58-375, 58-411, 58-379, 58-400, 58-402, 58-405, 59-420, 58-524, 58-525, 59-500, 59-501, 59-513, 59-514, 59-530, 59-531, 59-512, 59-516, 59-524, 59-525, 58-526, 59-540, 59-542, 58-579, 59-550, 59-600, 59-604, 59-605, 59-607, 59-811, 59-830.
Opolskie: 48-367, 48-368, 48-370, 48-375, 48-358, 48-384, 48-385.
Lubuskie: 69-999.
SP Express
SP Express musiało całkowicie zawiesić operacje z powodu zalania magazynu w Nysie. Przesyłki z tego regionu nie będą dostarczane do odwołania.
FedEx
FedEx wstrzymał usługi na obszarze Dolnego Śląska, głównie w rejonie Jeleniej Góry, gdzie doszło do licznych podtopień. Oto pełna lista kodów pocztowych, na które nie są aktualnie realizowane dostawy:
Dolnośląskie: 58-400, 58-402, 58-405, 58-407, 58-410, 58-411, 58-420, 58-422, 58-424, 58-425, 58-500, 58-501, 58-503, 58-505, 58-506, 58-507, 58-508, 58-512, 58-513, 58-520, 58-521, 58-522, 58-530, 58-531, 58-532, 58-533, 58-534, 58-535, 58-540, 58-550, 58-560, 58-562, 58-563, 58-564, 58-570, 58-573, 58-580, 58-588, 59-420, 59-421, 59-423, 59-540, 59-550, 59-600, 59-601, 59-605, 59-607, 59-610, 59-620, 59-622, 59-623, 59-630, 59-800, 59-801, 59-811, 59-812, 59-814, 59-816, 59-817, 59-818, 59-820, 59-830, 59-850.
DPD
DPD zawiesiło dostawy w rejonach obsługiwanych przez oddziały Jelenia Góra, Opole i Wałbrzych. Lista kodów objętych przerwą obejmuje:
Dolnośląskie: 57-223, 57-230, 57-240, 57-241, 57-242, 57-250, 57-251, 57-252, 57-255, 57-256, 57-300, 57-301, 57-302, 57-303, 57-304, 57-310, 57-312, 57-313, 57-314, 57-320, 57-321, 57-322, 57-330, 57-340, 57-360, 57-361, 57-362, 57-500, 57-501, 57-502, 57-511, 57-512, 57-513, 57-514, 57-515, 57-516, 57-517, 57-520, 57-521, 57-522, 57-530, 57-540, 57-541, 57-550, 58-111, 58-114, 58-116, 58-121, 58-123, 58-141, 58-152, 58-172, 58-173, 58-212, 58-400, 59-411, 59-424, 59-426, 58-500, 58-501, 58-504, 58-505, 58-506, 58-507, 58-508, 58-512, 58-513, 58-520, 58-521, 58-522, 58-530, 58-531, 58-532, 58-533, 58-534, 58-535, 58-540, 58-560, 58-562, 58-563, 58-564, 58-570, 58-573, 58-574, 58-580, 58-581, 58-588, 59-540, 59-550, 59-600, 59-601, 59-602, 59-609, 59-610, 59-620, 59-623, 59-624, 59-630, 59-631, 59-800, 59-801, 59-802, 59-811, 59-814, 59-816, 59-818, 59-820, 59-830, 59-831, 59-850, 59-900, 59-901, 59-902, 59-903, 59-914, 59-915, 59-916, 59-920, 59-921, 59-922, 59-970, 59-975.
Opolskie: 48-100, 48-101, 48-118, 48-120, 48-130, 48-133, 48-140, 48-145, 48-155, 48-200, 48-203, 48-210, 48-220, 48-231, 48-250, 48-251, 48-252, 48-267, 48-300, 48-302, 48-303, 48-304, 48-314, 48-315, 48-316, 48-317, 48-318, 48-320, 48-321, 48-325, 48-330, 48-340, 48-355, 48-364, 48-370, 48-371, 48-385, 48-387, 48-388, 47-208, 47-214, 47-240, 47-244, 47-246, 47-253, 47-260, 47-263, 47-270, 47-280, 47-341, 47-344, 47-351, 47-364, 47-370, 49-153, 49-156, 49-200, 49-202.
Kiedy wznowią pracę?
Firmy kurierskie monitorują sytuację na bieżąco i dostosowują swoje działania. Zaleca się śledzenie aktualizacji na stronach internetowych przewoźników, aby być na bieżąco z informacjami o dostępności usług w Twoim regionie.
Obecne warunki pogodowe uniemożliwiają wielu firmom kurierskim realizację dostaw na terenach dotkniętych powodzią. Choć sytuacja ta powoduje opóźnienia, firmy dokładają wszelkich starań, aby wznowić pełną obsługę tak szybko, jak to możliwe.
W obliczu katastrof naturalnych, takich jak powodzie, zawsze pojawiają się pytania o to, co można było zrobić lepiej, aby zminimalizować straty i ograniczyć wpływ na mieszkańców oraz infrastrukturę. W przypadku wrześniowych powodzi 2024 roku w Polsce, można wskazać kilka obszarów, w których państwo mogło podjąć skuteczniejsze działania:
1. Lepsza infrastruktura przeciwpowodziowa
Mimo że wiele regionów posiada systemy wałów przeciwpowodziowych i zbiorników retencyjnych, część z nich okazała się niewystarczająca wobec intensywności opadów. Państwo mogło:
- Inwestować w rozbudowę oraz modernizację infrastruktury wodnej, zwłaszcza w regionach szczególnie narażonych na powodzie, takich jak Dolny Śląsk i Opolszczyzna.
- Wzmocnić istniejące wały oraz rozbudować systemy retencyjne, aby lepiej radzić sobie z nagłymi i intensywnymi opadami deszczu.
2. Zarządzanie przestrzenne i regulacje budowlane
Zabudowa terenów narażonych na zalewanie, często na skutek niewłaściwego planowania przestrzennego, mogła przyczynić się do zwiększenia skali strat. Państwo mogło:
- Lepiej regulować zabudowę terenów zalewowych, wprowadzając bardziej rygorystyczne przepisy budowlane w strefach ryzyka.
- Zaktualizować mapy zagrożeń powodziowych, co pozwoliłoby na precyzyjniejsze planowanie urbanistyczne i podejmowanie decyzji o inwestycjach.
3. Szybsza i bardziej efektywna reakcja kryzysowa
Choć systemy ostrzegania przed powodzią działają coraz lepiej, wciąż można poprawić koordynację działań ratunkowych oraz skuteczność reagowania. Państwo mogło:
- Zapewnić bardziej rozbudowane i zautomatyzowane systemy wczesnego ostrzegania przed powodzią, które docierałyby do mieszkańców szybciej, np. poprzez SMS-y, aplikacje mobilne, czy lokalne systemy alarmowe.
- Zwiększyć ilość dostępnych zasobów ratowniczych, takich jak łodzie, zapory wodne, mobilne pompy czy środki transportu ratunkowego, aby szybciej reagować na lokalne potrzeby.
4. Edukacja i przygotowanie społeczeństwa
Społeczeństwo często nie jest dostatecznie przygotowane na radzenie sobie z sytuacjami kryzysowymi, co zwiększa skalę strat. Państwo mogło:
- Rozpocząć kampanie edukacyjne dotyczące ochrony przed powodzią, instruując mieszkańców, jak się zachowywać, jak zabezpieczać swoje mienie i jak reagować na sygnały ostrzegawcze.
- Utworzyć lokalne plany ewakuacji i organizować regularne ćwiczenia, które mogłyby usprawnić koordynację działań na poziomie lokalnym w sytuacjach kryzysowych.
5. Lepsza współpraca międzynarodowa
Powodzie często dotyczą regionów przygranicznych i współpraca z krajami sąsiednimi mogłaby poprawić efektywność działań prewencyjnych oraz ratunkowych. Państwo mogło:
- Zacieśnić współpracę z krajami sąsiednimi, takimi jak Czechy, Niemcy czy Słowacja, w zakresie wymiany informacji o sytuacji hydrologicznej, co pozwoliłoby na bardziej skoordynowaną odpowiedź na powódź.
6. Lepsze wsparcie dla ofiar powodzi
Wsparcie dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi jest kluczowe dla ich szybkiego powrotu do normalności. Państwo mogło:
- Ułatwić dostęp do natychmiastowej pomocy finansowej dla osób, które straciły domy lub mienie.
- Zapewnić sprawniejszą koordynację działań humanitarnych, takich jak dystrybucja wody pitnej, żywności, czy tymczasowego zakwaterowania dla osób ewakuowanych.
Podsumowanie
Chociaż powodzie są zjawiskiem trudnym do przewidzenia, istnieją sposoby, w jakie państwo może lepiej się przygotować i zminimalizować ich skutki. Inwestycje w infrastrukturę, skuteczniejsze zarządzanie przestrzenne, edukacja społeczeństwa i lepsza koordynacja działań ratunkowych to kluczowe elementy, które mogłyby przyczynić się do zmniejszenia skali strat w przyszłości.